Sledovi iz davnine

Srednji vek je odbobje, ki je za Evropo pomenilo velik umski preobrat. Knjige in rokopisi tistega časa so lepo okrašeni in lično oblikovani. Tudi cerkve so bile in so še vedno poslikane s čudovitimi freskami in slikami, ki so delo velikih mojstrov tistega časa. Povsod najdemo sledove rok. Skoznje sije duh človeške ustvarjalnosti.

In tako je tudi danes, le izražanje je nekoliko drugačno. Če bi človek za sporočanje misli uporabljal le govor, če bi modrost izražal samo z besedami, ne bi za preteklimi rodovi ostalo nobenih sledov.

pincetni prijem

Rečemo lahko, da človekova roka sledi umu, duševnemu in čustvenemu razvoju.

Roke so bile in so prvo orodje človeka

Tudi v dobi vrhunske tehnologije praktično ni dejavnosti, kjer rok ne bi potrebovali. Nihče ne more napovedati, kaj bo določen otrok počel s svojimi rokami. Otroci iz preteklosti so razvili zelo različne spretnosti. Upravljanje rok pride samo iz uma, ne iz biologije ali fiziologije. Roka je v neposredni povezavi z načini življenja, ki jih malček razvije v različnih časovnih obdobjih. Razvoj ročnih spretnosti poteka v koraku z umskim razvojem. Bolj fino je delo, več pozornosti in natančnosti zahteva.

pincetni prijem

Otroci, ki imajo priložnost delati z rokami , dosežejo lep napredek in se značajsko dobro razvijajo.

Inteligenca brez rok

Otrokova inteligenca se lahko razvije tudi brez rok. Če pa se razvija s pomočjo rok, bo vaš malček dosegel višjo raven. Otrokov značaj bo močnejši in samozavestnejši. Izkušnje so pokazale, da otrok, ki iz katerega koli razloga ni mogel uporabljati rok, običajno ostane na nižji stopnji razvoja. Ne more ubogati, kaže malo samoiniciative, na splošno je videti len in žalosten.

pincetni prijem

Z različnimi didaktičnimi materiali otroku pomagamo pri vajah za razvijanje triprstnega prijema.

Roke od rojstva naprej

Pri približno treh mesecih otrok opazuje svoje roke in nagonsko prijema predmete. Pri šestih mesecih posega po izbranih predmetih, saj ima že izoblikovan cilj, kaj si želi. Kasneje, pri enem letu, začne delovati dominantna roka. Ne silite svojega otroka, naj uporablja desnico. V njegoven naravnem zapisu je, katera roka bo dominantna. Moč se razvije pri letu in pol. Takrat prenaša težke predmete, še raje se vzpenja po stopnicah, kjer so roke ključnega pomena. Pri dveh letih je vaš malček samostojen in roke uporablja za najrazličnejša opravila.

Ko si otrok želi s svojimi rokami prenašati težke predmete, ga pri tem podpirajo samo noge. Prvi otrokov gib je prizadevanje, da bi nekaj dosegel in vzel v roke. Pred stegovanjem za predmetom se otrok še ne zaveda, da stvari lahko doseže z roko. Dotiki in prijemi so bili prej nezavedni, sedaj pa postanejo zavedni, ne več nagonski, temveč namenski.

roke

Otroci se najraje igrajo s kljukicami za obešanje perila. Pri tem vzpodbujajo in vadijo "pincetni prijem".

Preden mine leto, so malčkove roke polno zaposlene na različne načine. Odpira in zapira omarice, predale, škatle s pokrovi, vleče zamaške s steklenic, jemlje stvari iz smeti... Prav s pomočjo takih naporov dobiva otrok vse več nadzora nad svojimi rokami. Roka, ki zna seči po nekem predmetu ali se ga dotakniti, vašega malčka nauči, da se mora naučiti predmet dvigniti in ga prenesti. Tako lahko enoinpolletnega otroka vidimo, kako krčevito drži kozarec ali ogromen vrč in s težavo ohranja ravnotežje, da bi predmet varno prenesel na drugo stran.

Razvoj ročnih spretnosti poteka v koraku z umskim razvojem. Bolj fino je delo, več pozornosti in natančnosti zahteva od inteligentnega uma, da ga usmerja. (Maria Montessori)

Zmote staršev

Malček do približno enega leta predmete prijema s celo roko. Potem se mu začne izoblikovati »pincetni prijem«, prijem s prsti. Ko se to zgodi, bi mu morali starši priskrbeti didaktične igrače, s katerimi bi malček lahko vadil. V vrtcih Montessori otroci že pri dobrem letu dobijo v roke primerne didaktične materiale, s katermi vadijo pincetni prijem. To so prilagojeni noži, škarjice in drugi pripomočki, s katerimi si otrok lahko pomaga. Za malčka je to vsekakor velik napor, saj njegovi prsti niso navajeni na fino motoriko, ki jo omogoča večprstni prijem. Starši se običajno bojijo, da se njihov otrok ne bi poškodoval, vendar je na tržišču veliko pripomočkov, ki so varni in zelo dobrodošli za fino motoriko.

didaktični materiali

Otroku pogumno priskrbite prilagojene didaktične materiale za fino motoriko, s katerimi bo vadil in se razvijal.